Kookosõli, igaks puhuks

Kaisa Lepp

Imeliseks peetud kookosõliga ei maksa liialdada. Kasutada tasuks naturaalset, külmpressitud, lisanditeta ja klaasanumatesse pakendatud kookosõli.

Kookosõli, igaks puhuks

Kookospähkli viljalihast pressitud kookosõli on toatemperatuuril enamasti tahkes olekus, mistõttu nimetatakse seda ka kookosrasvaks. Samas muutub see juba 26° C juures vedelaks õliks. Külmpressitud kookosõli on rikkaliku maitse ja aroomiga. Sisaldab keskeltläbi 92% küllastunud rasvhappeid, 6% monoküllastamata rasvhappeid ja 2% polüküllastamata rasvhappeid.

Kookose küllastunud rasv pole tervisele kahjulik, see erineb loomsetest küllastunud rasvadest oma rasvhapete ahela pikkuse poolest. Enamus rasvadest sisaldavad pika ahelaga rasvhappeid, mis ladestatakse kehasse rasvana, kuid kookosõli keskmise ahelaga rasvhapped muudetakse kehas kohe energiaks, mille organism ära kulutab, mistõttu ei ladestu need ka rasvkoesse. Kookosõli kiirendab ainevahetust, tõstab immuunsust ja aitab alandada halva kolesterooli taset. Kõik need kookosõli omadused tulenevad ühest küljest rasvhappe ahela pikkusest, teisalt lauriinhappe ja kaprüülhappe sisaldusest, millel on antimikroobne, antioksüdantne, seene-ja bakteritevastane mõju.

Väldi tahkestatud kookosrasva

Kookosrasva on peetud kahjulikuks küllastunud rasvade sisalduse tõttu. Vältida tuleks hüdrogeenitud kookosrasva, mida kasutatakse laialdaselt toiduainetööstuses, sest see töödeldud rasv pole tervisele kasulik. Poeriiulitelt tuleks otsida külmpressitud virgin ehk neitsikookosõli, mis on meeldivalt magusa kookosaroomi ja kergelt sulava tekstuuriga. Naturaalne kookosõli sisaldab A-, C-, E-, K-, C- ja B-vitamiine, kaltsiumi, rauda, fosforit, joodi jms.

Naturaalne kookosõli tahkestub rasvaks sõltuvalt valmistamise tehnoloogiast 23-270C juures. Soovides testida, on see ikka naturaalne, võib võtta tükikese peopessa. Kui rasv sulab käte vahel hõõrudes väga aeglaselt, siis pole see üsna tõenäoliselt naturaalne. Tahkestatud kookosrasv on hüdrogeenitud ja sisaldab transrasvu.