Toitainerikkad kaunviljad

Liina Siniveer, toitumisnõustaja

Vaese mehe lihaks nimetatud kaunvili on väga toitainerikas, kuid kalorivaene, samas aga hästi kiudainerikas. Seda võiks nimetada hoopis tervisliku inimese lihaks.

Toitainerikkad kaunviljad

Kaunvilja teraviljaga kombineerides tõuseb selle taimse duo valgu bioloogiline väärtus veelgi – hea vaheldus loomsele toidule. Kui muna on võetud valgu etaloniks, siis kombineerides riisi läätsedega või herneid teraviljaga nagu kamajahus, saame samuti täisväärtusliku valgu, mida võiks lihasmassi kasvatamiseks trennijärgselt süüa.

Kaunviljas on palju ka B-grupi vitamiine, kaltsiumit, fosforit, rauda, kaaliumit, magneesiumit, vaske, tsinki ja mangaani. Kikerherned ja aedoad on heaks molübdeeni allikaks, läätsed sisaldavad palju foolhapet.

Peotäis kaunvilju

Kikerherned on ideaalsed just oma neutraalse maitse tõttu. Kuna neil pole spetsiifilist hernemekki, saab neid või nendest tehtud jahu kasutada paljudes toitudes. Näiteks kikerhernejahust omlett koos täisteraleivaga võib olla kiirelt valmiv hommikusöök või vaheldus õhtueinele.

Toitumisnõustajana soovitan just kikerherneid. Neist valmistatakse ka araabia maadest pärit taimset leivamääret hummust. Lisaks algupärasele segule seesamiseemnepasta ja küüslauguga saab hummust teha arvukates kombinatsioonides: oran¾i määret ahjus röstitud paprikaga, punast küpsetatud peediga, rohelist värskete ürtidega. Kikerherned koos erinevate ubadega passivad hästi taimsetesse kotlettidesse. Neid võib lisada salatitele, suppidele ja pajaroogadele.

Herneid, kui parasjagu värskeid ei ole, võib kasutada külmutatuna, puistates neid värvi, maitse, toiteväärtuse ja emotsiooni lisamiseks paljudesse argiõhtu toitudesse. Rohelised herned sügavkülma varutuna on kasutusvalmis lisandiks, kui need eelnevalt üles sulatada. Ka hernesupp võib vahelduseks valmida hoopis rohelistest külmutatud hernestest ja anda püreesupi koostisosana iseloomuliku värvinüansi.