Hiljuti pälvis Eesti Rahva Muuseumi toidukonkursil Perfect Plant OÜ kanepiseemneõli kolmanda koha, ent miks ja kuidas seda kasutada?

Kuidas on suhtumine kanepitoodetesse aja jooksul muutunud? 2005. aastal alustades tuli teha väga palju selgitustööd nii kasvatajatele kui klientidele, aga täna kasvatatakse Eestis kanepiseemet piisavalt nii kodumaiseks kasutuseks kui ekspordiks. Ja inimesed on kuulnud, et olemas on ka söögiks mõeldud kanep. Eesti oli näiteks eelmisel aastal Euroopas suuruselt teise seemnekanepi kasvupinnaga riik, mida kasvatati pea 10 000 hektaril. Kanep kui kultuurtaim ja toiduaine on Eestis ning kogu siinses regioonis uuesti avastatud vana. Paljud meie kliendid meenutavad pööningult leitud fotosid, kus kanepipõllu taustal poseerivad vanaisad/vanaemad. Minu emalegi tõi sõbranna kodukohast Vana-Karistest leitud päeviku, kus on üksikasjalik kanepitembi retsept aastast 1913. Kirjutaja nimetab seda „vana aja rahva võiks, mis andis jõudu”.   Miks kanepiseemneid peetakse väärtuslikuks ja kuidas neid kõige paremini kasutada? Kanepiseeme, mis on tehniliselt pähkel, sisaldab tavaliselt ca 30% kanepiõli ehk rasvu ja umbes 25% valku ehk proteiini, sellele lisaks märkimisväärses koguses kiudaineid, vitamiine ja mineraale. Kanepiseemneõli koosneb üle 80% ulatuses polüküllastumata rasvhapetest ja õli on kahe, inimesele asendamatu rasvhappe ― linoolhappe LA (oomega-6) ja alfa-linoleenhappe ALA (oomega-3) ― harukordselt külluslik allikas. Oomega-6 ja oomega-3 vahekord kanepiseemneõlis on tavaliselt kaks ühele ja kolm ühele vahel, mida peetakse inimese tervisele optimaalseks. Lisaks on kanepiseemneõlis olemas kahe asendamatu rasvhappe bioloogilised ainevahetussaadused – gamma- linoleenhape (oomega-6) ja stearidoonhape (oomega-3). Kanepiseemne peamised valgud on edestiin ja albumiin. Mõlemad kvaliteetsed säilitusvalgud on kergesti seeditavad ja sisaldavad suures koguses toitumises tähtsaid aminohappeid. Lisaks on kanepiseemnes erakordselt suur arginiini nime kandva aminohappe sisaldus. See tähendab, et kanepiseemnete ja õli lisamine toitu mõjub tervisele väga hästi. Mõned näited. Uuringute põhjal alandab pikemaaegne kanepiõli kasutamine halva kolesterooli taset veres, samuti kergendab kõrvalnähtudeta näiteks reumaatilise artriidi ja neurodermatiidi sümptomeid. Parandab naha, küünte ja juuste tervist. Ennetab ja aitab jagu saada põletikulistest protsessidest. Aitab ennetada mitmeid kroonilisi veresoonkonna ja südamehaigusi. Samuti mõjub kanepiõli kandmine nahale hästi atoopilise dermatiidi ja ekseemide puhul. Seemnete ja kanepijahu söömine parandab tänu nendes sisalduvatele kiudainetele seedimist ja soolestiku mikrofloorat. Kanepiseemned ja jahud seeduvad aeglasemalt, mis pikendab täiskõhutunnet ja on tihti paljude eridieetide menüüs. Meie kodulehel kanepitooted.ee on välja toodud ka mitmeid uuringuid ja kõigest on kirjutatud põhjalikumalt. Süüa võiks kanepiseemneid ja -õli võimalikult värskelt ja toorelt. Oluline on rutiin. Kanepiõli soovitame võtta iga päev supilusikatäie või kaks näiteks hommikul enne sööki. Jahu kasutame ise väga palju näiteks õhtuooteks tehtud joogis, segatuna lihtsalt keefiri. Lihtsuse tõttu on see mu isiklik lemmik. Kanepijahu on väga hea, sest seal on kogu seeme sees (ainult õli on osaliselt välja pressitud), sh kiudained, vitamiinid, rasvhapped jne. Kooritud seemneid on kasulik lisada salatitesse ja magustoitudesse. Soovituslikud kogused, et toitu mitmekesistada ja kasulike ainete päevast kogust saada, on toitainete kõrge sisalduse tõttu suhteliselt väikesed ― näiteks 500 ml õlipudelist piisab üheks kuuks. Loe artiklit edasi ajakirjast Mari. Tellimisinfo leiad siit Hiljuti pälvis Eesti Rahva Muuseumi toidukonkursil Perfect Plant OÜ kanepiseemneõli kolmanda koha, ent miks ja kuidas seda kasutada? web hosting services top

Vanaaja rahva “või”

Kaia Lasn; Fotod: Erakogu

Hiljuti pälvis Eesti Rahva Muuseumi toidukonkursil Perfect Plant OÜ kanepiseemneõli kolmanda koha, ent miks ja kuidas seda kasutada?

Vanaaja rahva “või”

Kuidas on suhtumine kanepitoodetesse aja jooksul muutunud?

2005. aastal alustades tuli teha väga palju selgitustööd nii kasvatajatele kui klientidele, aga täna kasvatatakse Eestis kanepiseemet piisavalt nii kodumaiseks kasutuseks kui ekspordiks. Ja inimesed on kuulnud, et olemas on ka söögiks mõeldud kanep. Eesti oli näiteks eelmisel aastal Euroopas suuruselt teise seemnekanepi kasvupinnaga riik, mida kasvatati pea 10 000 hektaril.

Kanep kui kultuurtaim ja toiduaine on Eestis ning kogu siinses regioonis uuesti avastatud vana. Paljud meie kliendid meenutavad pööningult leitud fotosid, kus kanepipõllu taustal poseerivad vanaisad/vanaemad. Minu emalegi tõi sõbranna kodukohast Vana-Karistest leitud päeviku, kus on üksikasjalik kanepitembi retsept aastast 1913. Kirjutaja nimetab seda „vana aja rahva võiks, mis andis jõudu”.

 

Miks kanepiseemneid peetakse väärtuslikuks ja kuidas neid kõige paremini kasutada?

Kanepiseeme, mis on tehniliselt pähkel, sisaldab tavaliselt ca 30% kanepiõli ehk rasvu ja umbes 25% valku ehk proteiini, sellele lisaks märkimisväärses koguses kiudaineid, vitamiine ja mineraale. Kanepiseemneõli koosneb üle 80% ulatuses polüküllastumata rasvhapetest ja õli on kahe, inimesele asendamatu rasvhappe ― linoolhappe LA (oomega-6) ja alfa-linoleenhappe ALA (oomega-3) ― harukordselt külluslik allikas. Oomega-6 ja oomega-3 vahekord kanepiseemneõlis on tavaliselt kaks ühele ja kolm ühele vahel, mida peetakse inimese tervisele optimaalseks. Lisaks on kanepiseemneõlis olemas kahe asendamatu rasvhappe bioloogilised ainevahetussaadused – gamma- linoleenhape (oomega-6) ja stearidoonhape (oomega-3). Kanepiseemne peamised valgud on edestiin ja albumiin. Mõlemad kvaliteetsed säilitusvalgud on kergesti seeditavad ja sisaldavad suures koguses toitumises tähtsaid aminohappeid. Lisaks on kanepiseemnes erakordselt suur arginiini nime kandva aminohappe sisaldus.

See tähendab, et kanepiseemnete ja õli lisamine toitu mõjub tervisele väga hästi. Mõned näited. Uuringute põhjal alandab pikemaaegne kanepiõli kasutamine halva kolesterooli taset veres, samuti kergendab kõrvalnähtudeta näiteks reumaatilise artriidi ja neurodermatiidi sümptomeid. Parandab naha, küünte ja juuste tervist. Ennetab ja aitab jagu saada põletikulistest protsessidest. Aitab ennetada mitmeid kroonilisi veresoonkonna ja südamehaigusi. Samuti mõjub kanepiõli kandmine nahale hästi atoopilise dermatiidi ja ekseemide puhul.

Seemnete ja kanepijahu söömine parandab tänu nendes sisalduvatele kiudainetele seedimist ja soolestiku mikrofloorat. Kanepiseemned ja jahud seeduvad aeglasemalt, mis pikendab täiskõhutunnet ja on tihti paljude eridieetide menüüs. Meie kodulehel kanepitooted.ee on välja toodud ka mitmeid uuringuid ja kõigest on kirjutatud põhjalikumalt.

Süüa võiks kanepiseemneid ja -õli võimalikult värskelt ja toorelt. Oluline on rutiin. Kanepiõli soovitame võtta iga päev supilusikatäie või kaks näiteks hommikul enne sööki. Jahu kasutame ise väga palju näiteks õhtuooteks tehtud joogis, segatuna lihtsalt keefiri. Lihtsuse tõttu on see mu isiklik lemmik.

Kanepijahu on väga hea, sest seal on kogu seeme sees (ainult õli on osaliselt välja pressitud), sh kiudained, vitamiinid, rasvhapped jne. Kooritud seemneid on kasulik lisada salatitesse ja magustoitudesse. Soovituslikud kogused, et toitu mitmekesistada ja kasulike ainete päevast kogust saada, on toitainete kõrge sisalduse tõttu suhteliselt väikesed ― näiteks 500 ml õlipudelist piisab üheks kuuks.

Vanaaja rahva “või”

Loe artiklit edasi ajakirjast Mari. Tellimisinfo leiad siit
Hiljuti pälvis Eesti Rahva Muuseumi toidukonkursil Perfect Plant OÜ kanepiseemneõli kolmanda koha, ent miks ja kuidas seda kasutada?
Vanaaja rahva “või”
easy to use best web hosting companies solutions provided by best hosting companies uk with reasonable time websites design, for website hosting in UK you may want to look at list web hosting best top 5 uK present some choices, which offer topping quality web hosting in UK. top website hosting review hosting web best service quality becomes good web hosting great solutions for your needs. which web hosting is best good recommend top review of best web hosting top suggest good web hosting provider hea teada kodulehe valmistamine aara.ee ja lisaks tasub kodulehe tegemise kohta lugeda kodulehe valmistamine
Vanaaja rahva “või”

 


© Copyright

Ajakiri Mari on autorikaitse objekt ning selles avaldatud materjalide kasutamine ilma väljaandja kirjaliku nõusolekuta on keelatud.

  

 

Rubriigid               

Naised ja elu

Mood ja ilu

Heaolu ja tervis

Söök-jook

Elustiil

Toimetus   

Ajakiri Mari

Tellimisest

Reklaam

Kontaktandmed

Võta ühendust

Kontakt

Ajakiri Mari

671 21 30

Merivälja tee 1
11911 Tallinn